mandag, januar 18, 2010

Brødmat

I løpet av de seks årene som vegetarianer har jeg virkelig mistet tellingen på hvor mange av de "..Men hva i all verden spiser du?!"-samtalene jeg har hatt (Ikke det at jeg ser noe som helst poeng i å ha telling over slikt uansett). For mange er et vegetarisk kosthold veldig ukjent, og de lurer genuint på om det finnes noe i det heletatt igjenn å spise etter at man har luket bort kjøtt og fisk. Du kan bare tenke deg hvor mange som lurer på det samme når jeg sier at jeg nå er veganer. Etter å svart på hva 'veganer' faktisk er - en person som ikke spiser noen animalske produkter, hverken kjøtt, fisk, meieriprodukter eller egg - kommer garantert spørsmålet eller kommentaren om at det ikke kan være noe spiselig igjen. Spesielt nå, når jeg spiser lunsj på kontoret i Torggata hver dag, som eneste veganer blandt en jevn blanding av kjøttetere og vegetarianere. For når det kommer til hva en har på brødskiven kan utvalget virke noe lite. Derfor har jeg tatt meg den frihet å dokumentert et herlig brødmåltid med fire flotte ideer til vegans pålegg. Jeg elsker, elsker, elsker brød, men foretrekker som de fleste andre å ha noe på brødskiven. Tro det eller ei, det er ikke bare ost, skinke eller syltetøy (som i de fleste tilfeller er vegansk, men som jeg uansett synest er alt for søtt til å ha på brødskiven om morgene, eller ellers på dagen) det går ann å ha på. Her er noen av mine mange favoritt pålegg:




1. Brødskive med  økologisk tofu- og spinatomelett og ruccola.




2. Brødskive med vegansk smør, økologisk soyaservelat, avocado og ruccola.




3. Brødskive med økologisk sjampinjongpostei, ruccola og paprika.



4. Brødskive med soyakremost, avocado og sitronpepper



..Og ikke glem at alt dette nytes med en kopp deilig sjokoladesoyamelk til!




Nå har jeg ikke handlet inn skikkelig med mat på en stund, tro det eller ei, men disse skivene ble laget av det jeg hadde i kjøleskapet. Jeg hadde også veldig lyst til å lage en skive med økologisk peanøttsmør, men jeg gikk tom for brød.

3 kommentarer:

Maren sa...

Kossen kan eg laga spinatomelett?

Line sa...

Bare fres litt tofu i stekepanna og hiv oppi litt frossen hakket spinat etter at tofuen er blitt godt stekt. Smak gjerne til med litt soyasaus og diverse krydder.

Auroraflora sa...

hm. jeg opplever ofte de samme reaksjonene til høyfett/lavkarbo uten gluten og kasein (hvete- og mjølkeprotein), men opplever (som du sikkert også gjør) at en spesiell diett tvinger en til å tenke nytt og være litt kreativ, og dermed fører til et mer variert kosthold enn tidligere :) det som imidlertid gjerne skjer når en kutter kjøtt, fisk, egg og smør, er at en mister mange verdifulle fettkilder som en bør erstatte med andre, i ditt tilfell veganske. disse vil ikke veie opp for fraværet av kjøtt, men kan bidra til at mer av energien kommer fra fett og mindre fra karbo :) ser du bruker avokado, det er topp! vil i tillegg anbefale Cocosa kokosfett (Extra Virgin som smakstilsetning/snacks, raffinert i matlaging). kokosmjølk (pass på at det er den med 17% fett) er også et godt alternativ til yoghurt/mjølk. anbefaler også å ikke overdrive inntaket av korn og soyaprodukter, ettersom dette er matvarer som mange (uten å vite det) er intolerante for. lykke til videre med veganisme og nu-aktivisme!